Sursa foto și text: http://ziarulnational.md/tot-ce-trebuie-sa-stii-despre-unt/

Pentru mulți ani a fost considerat un pericol pentru sănătate, dar studiile recente i-au reabilitat poziția în rândul alimentelor permise, cu unele beneficii asupra organismului. Pe lângă asta, untul își merită locul în rândul ingredientelor ideale și în bucătărie fiind, potrivit foodstory.ro, o variantă mult mai bună în rețete în locul altor grăsimi.

Untul nu este compus în totalitate din grăsimi. Un unt de calitate are 80% grăsimi, 15% apă și 5% proteine. Amestecul unic de grăsimi pe care îl conține untul îi permite acestuia să rămână în stare solidă la temperatura camerei și să se topească la aproximativ 37°C.

Pentru că are o textură cremoasă și un gust bogat, untul este indispensabil în multe rețete de la cele de sosuri până la deserturi.

1. Cum gătești cu unt?

Când este încălzit, untul dezvoltă o aromă plăcută asemănătoare cu a nucilor coapte pentru că proteinele și zahărurile din lapte se caramelizează. Folosește untul pentru a sota în el ingrediente pentru a completa și evidenția restul aromelor. Folosește untul pentru a da complexitate sosurilor sau folosește-l la final peste legume la cuptor sau fripturi, pentru a adăuga un plus de savoare.

2. Cum păstrezi untul?

Pentru a nu căpăta un gust rânced, untul trebuie păstrat în frigider, la temperaturi sub 4°C. Păstrează-l într-un ambalaj cât mai bine închis pentru ca untul să nu împrumute din celelalte mirosuri aflate în frigiderul tău. Ținut în condiții optime, untul se poate păstra proaspăt până la 4 luni. Îl poți congela, iar durata lui de viața crește până la 1 an.

3. Punctul de ardere al untului

Deși este lăudat pentru gustul delicios pe care îl dă preparatelor, untul este una din grăsimile cu cel mai mic punct de ardere, la 176°C, de aceea nu trebuie lucrat cu el la temperaturi înalte și nu este indicat să prăjești în unt. Pentru a sota legume, de exemplu, este indicat să folosești o combinație de unt și alt tip de grăsime mai stabilă (ulei de floarea-soarelui sau de rapiță).

4. Ce este untul clarificat?

Untul clarificat este obținut prin fierberea untului pe foc mic, până se elimină apa și substanțele solide din lapte. Untul clarificat este mai stabil și are un punct de ardere mai mare, de 232°C, ceea ce îl face o variantă mult mai bună atunci când vrei să gătești. Este ideal când pregătești rântaș pentru sosuri albe sau în sosul Hollandaise.

5. Unt sarat vs unt dulce

De câțiva ani găsești aceste sortimente diferențiate în magazine. Untul sărat conține 80mg de sare la fiecare 15g unt. Sarea este un agent de conservare care prelungește valabilitatea untului.

Untul nesărat este preferat în rețete de dulciuri, dar mai ales în aluaturi de patiserie pentru că sarea întărește glutenul din făină. În plus, untul dulce îți permite să controlezi mai bine cantitatea de sare pe care o folosești în mâncare.

6. Untul este bun (consumat cu moderație)

Excesele de orice fel sunt cele care, în general, ne pun probleme. Asociația Americană a Inimii recomandă, de exemplu, consumul a maximum 16g de grăsimi saturate în dieta zilnică. Practic, asta înseamnă că dacă nu mai consumi niciun alt fel de grăsimi poți folosi 30g unt într-o zi, suficient cât să-ți ajungă și pentru sandvișul de la micul dejun, și pentru legumele la cuptor de la cină.