Asociaţia Locală de Educaţie pentru Copii şi Tineret – ALECT a continuat implementarea proiectului „Mănîncă sănătos pentru un trai frumos”. Astfel, în luna ianuarie 2016 a demarat 2 activități mari: cafeneaua publică și conferința raională, ambele acțiuni au avut loc cu sprijinul financiar al Fundației Est Europene în cadrul proiectului ”Armonizarea politicilor în domeniul sanitar ale Republicii Moldova şi Georgiei cu cele din Uniunea Europeană”, implementat în parteneriat cu Fundaţia „Eurasia Partnership” din Georgia și finanțat de Uniunea Europeană.

Proiectul este co-finanțat de Guvernul Suediei și Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene, al Uniunii Europene, Guvernului Suediei, Sida sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

Scopul Cafenelei Publice și a Conferinței Raionale a constat în creșterea calității serviciilor în domeniul securității alimentare, acordate de către agenții economici atît din comuna Mileștii Mici cît și din raionul Ialoveni și infomarea publicului larg despre existența CAS – Centru.
Cafeneaua publică a fost desfășurată și cu susținerea Administrației Publice Locale din Mileștii Mici, în frunte cu primarul Lilian Carmanu.
Agenda evenimentului a fost formulată cu scopul de a identifica anumite probleme cu care se confruntă consumatorii de rînd în viața de zi cu zi, evidențiindu-se calitatea produselor a diferitor furnizori.

Conferința Raională în orașul Ialoveni

La eveniment au fost prezenți un număr de 40 de cetățeni pro-activi, reprezentanţi ai instituţiilor publice, responsabilii de siguranţa alimentară, în frunte cu dnul președinte Manole Brihuneț, avînd și de data aceasta ca și oaspete de onoare, reprezentanți al Fundației Est Europene.
Evenimentul a fost organizată cu scopul de a implica participanții în dezbateri privind soluționarea problemelor evidențiate în cadrul sistemului alimentar și lansarea unor propuneri în vederea îmbunătățirii serviciilor din domeniul securității alimentare, elaborînd un regulament pentru toți agenții economici.

Aceste două evenimente au impact pozitiv asupra calității vieții tuturor consumatorilor și a tuturor agenților economici. În viață mereu există aspecte pozitive în activitatea pe care o desfășurăm și mereu este loc de îmbunătățire. De aceea, rezultatul conferinței raionale constă în evidențierea aspectelor pozitive care se regăsesc la diverși agenți economici cît și reomandări pentru îmbunătățirea serviciilor în sectorul alimentar.

Aspectele pozitive atunci cînd intri într-un magazin și sunt observate de către consumatori:

Aranjarea și clasificarea produselor pe rafturi și respectarea unei anumite ordini; casieriţele lucrează repede și manifestă o atitudine pozitivă față de consumator; există curățenie și ordine; modul corect de repartizare a produselor; existența unor promoții la produse; în marketele mari se păstreză curățenia atît interioară cît și exterioară; diversitatea produselor, un confort pentr consumator; se deservește cu respect și cu zîmbetul pe buze; pe produsele ambalate sunt scrise preţul; împărţirea magazinului pe sectoare; toate produsele la vedere sunt benefice; în interiorul magazinului este cald, frumos şi bine; produsele sunt proaspete; existența condiţiilor de păstrate a produselor (frigider); utilizarea echipamentului vestimentar; distribuirea mărfurilor în magazine.

Aspectele mai puțin pozitive și care necesită să fie îmbunătățite, potrivit consumatorilor, sunt:

Condiţii antisanitare în care se păstrează anumite alimente; în unele magazine nu există o ierarhizare a produselor, benefică pentru sănătatea consumatorilor; nu se ţine cont de comoditatea consumatorului pentru a face cumpărături; legumele mai întotdeauna nu sunt în stare bună; ghidul de preţuri este încurcat; uneori firea impulsivă a consultantului şi vorbitul la mijloacele telefonice în timpul în care este necesar să deservească, sau este prezentă o coadă de cîţiva metri; aprovizionarea rară a magazinelor cu produse; lipsa bonurilor de plată; produsele alterate sunt încă în vînzare, pe cînd termenul de valabilitate este expriat; vînzătoarele nu utilizează mănuşile medicinale atunci cînd pun mîna pe produse neîmpachetate; atitudinea negativă a prestatorilor de servicii comerciale de consum comercial; pîinea nu este ambalată în pachete; majorarea preţului produselor în multe cazuri; produsele să se aranjeze pe rafturi atunci cînd nu sunt consumatori; ar fi de dorit ca prețul pungii de servit să intre în costul cumpărăturilor; monitorizarea zilnică a rafturilor; reacţionarea calmă și lentă la sesizările consumatorilor; prețurile de la raft diferă cu cele de la casă; preţuri mari în raport cu produsele BIO; starea igienică a unităților; pe rafturi se pot găsi produse alimentare şi altăuri produse chimice; nerespectarea cerinţelor sanitaro- igienice; mita care se oferă pentru muşamalizarea unor cazuri care încalcă legea, etc.

După cum observăm, lista atît a aspectelor pozitive cît a aspectelor mai puțin pozitive sunt remarcabile, de aceea venim cu un apel către toți agenții economici din raionul Ialoveni și nu numai, ca să-și analizeze activitatea din prisma indicatorilor enumerați mai sus, pentru a putea produce unele schimbări în vederea îmbunătățirii calității serviciilor în domeniul sanitar, avînd ca și beneficiari pe toți consumatorii.