În perioada 14-15 noiembrie curent, specialiștii din cadrul Centrelor de Asistență a Consumatorului din Republica Moldova (Nord, Centru și Sud) au efectuat o vizită în România pentru a face schimb de experiență și bune practice în domeniul protecției consumatorilor și siguranța alimentelor.

Mierlea 1

Echipa a fost formată din reprezentanții organizațiilor care implementează proiectul „Alege sănătos”: Viorel Pîrvan (consultant coordonator) și Radu Jigău (consultant / avocat) din AO ”Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției”, Olesea Tabarcea (Director executiv) și Barbalat Maria (Manager de oficiu / asistent de proiecte) din Clinica Juridică Universitară Bălți, Mihai Cucereanu (Director de prorgame) și Cristina Lupan (coordonator de proiecte) din Centrul Regional de Asistență și Informare a ONG CONTACT- Cahul, și membrii echipei Fundației Est –Europene: Rodica Eladi și Veronica Doni (specialiști în bio-chimie), Tatiana Lazar și Liliana Gavrilov (juriști).

Au fost realizate vizite atât la autorități guvernamentale cât și la organizații ale societății civile din domeniul protecției consumatorului.

În acest sens, Costel Stanciu, președintele Asociației pentru Protecția Consumatorilor din Romania a relatat despre multiplele studii și analize efectuate în privința informațiilor de pe etichetele produselor alimentare, dar și compoziţia, proprietăţile sau alte caracteristici ale produselor alimentare. „Cea mai eficientă metodă de informare a consumatorilor privind drepturile lor și inofensivitatea produselor alimentare este parteneriatul permanent cu mass-media și participarea la emisiunile TV care abordează acest subiect”, este de părere Costel Stanciu.

Iar Sorin Mierlea, președintele Asociației „InfoCons” a prezentat la rândul său experiența organizației în implementarea proiectelor destinate diferitor categorii de consumatori. Printre activitățile Asociației „InfoCons” se numără cursurile de educare, motivare și responsabilizare a tinerilor, programele de susținere și facilitarea accesului în instituțiile publice a persoanelor nevăzătoare din România, dar și instrumentele online utile pentru consumatori.

„Asociația noastră este deschisă spre parteneriate cu asociațiile din Republica Moldova care protejează drepturile consumatorilor și este dispusă să încheie acorduri de colaborare și să ofere suportul metodologic și logistic necesar pentru implementarea activităților comune pe ambele maluri ale Prutului”, a menționat Sorin Mierlea, președintele Asociației „InfoCons”.

În același timp, specialiștii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) din România au povestit despre activitatea și rezultatele obținute în domeniul protecției drepturilor consumatorilor din țara lor. „Inspectorii ANPC verifică permanent produsele comercializate în Romania și în cazul în care aceste produse sunt periculoase pentru consumatori, se acționează pentru a preveni sau pentru a restricționa comercializarea lor, dar și se transmit informații Comisiei Europene prin Sistemul de alertă rapidă RAPEX pentru produsele periculoase”, a povestit Paul Silviu Anghel, director general, Direcția Generală Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană.

La rândul său, președintele ANPC, Horia Miron Constantinescu, este de părere că educația este cea mai importantă armă pentru alegerea sănătoasă a produselor: „Eforturile comune trebuie îndreptate spre educarea consumatorilor, în mod special a tinerilor, pentru a alege corect produsele sigure și inofensive, dar și informarea operatorilor economici, cu accent spre micii producătorii locali, despre cerințele și standardele Uniunii Europene”.

Directoarea Clinicii Juridice Universitare din mun. Bălți, organizație care găzduiește Centrul de Asistență a Consumatorului Nord: „Schimbul de experiență și bune practici va face activitatea Centrului mai productivă și va aduce idei noi, de succes în realizarea obiectivelor propuse în cadrul proiectului. Cu toții ne propunem să promovăm siguranța alimentelor și să responsabilizăm atât consumatorul, cât și operatorii alimentari în respectarea legislației în acest domeniu. Venim cu activități noi și inovatoare pentru viitoarele proiecte!”

„Echipa proiectului nostru mulțumește Asociației pentru Protecția Consumatorilor din Romania, Asociației „InfoCons” și Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor din Romania pentru deschidere, receptivitate, experiența și ideile obținute de la vizita din România, care urmează a fi în continuare implementate în practică”, a punctat Viorel Pîrvan, consultant coordonator în cadrul Centrului de Asistență a Consumatorilor Centru.

Activitatea a fost realizată în cadrul proiectul „Alege sănătos”, finanțat de către Fundația Est-Europeană din resursele Guvernului Suediei.