Un consumator din Chișinău și-a făcut dreptate după ce a observat că prețul afișat pe bonul de casă nu corespunde cu prețul la raft. Astfel, intenționând să cumpere un kilogram de portocale cu 16 lei/kg, el a achitat de fapt 27,70 lei pentru un kilogram. Observând neconcordanţele între preţul de pe etichetă şi cel din bonul de casă, consumatorul indignat s-a întors la supermarket, unde i-a fost restituită diferenţa de preţ de 10,8 lei pentru trei portocale cumpărate. La o diferență de cinci minute supermarketul comercializa aceleași portocale deja la prețul de 21,8 pentru un kilogram. Prin urmare, consumatorul a apelat la Linia fierbinte a Centrului de Asistență a Consumatorilor din regiunea Centru și a solicitat să fie avertizat agentul economic și autoritățile publice responsabile în vederea sancționării supermarketului și neadmiterii unor asemenea cazuri.

fructe

Așadar, reclamația consumatorului a fost confirmată după ce specialiștii de la Centrul de Asistență a Consumatorilor din regiunea Centru au adresat o sesizare către Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, care au efectuat un control inopinat la supermarketul vizat. În urma controlului s-a depistat că portocale originare din Turcia aveau la data respectivă prețul de vânzare de 16,0 lei și nu 21,80 lei cum a fost afișat la casa de marcat. Respectiv, pentru cantitatea procurată de 1,2 kg, consumatorul a achitat suplimentar 6,5 lei. La rândul său, pe numele managerului a fost întocmit un proces-verbal de constatare a încălcării cerințelor de producere, depozitare, punerea pe piață și comercializarea produselor. În cele din urmă, administrația supermarketului a recunoscut încălcarea comisă și a fost de acord să restituie suma achitată suplimentar de către consumator pentru procurarea unui 1,2 kg de portocale.

Pentru evitarea unor astfel de situații, Centrul de Asistență a Consumatorilor din regiunea Centru le recomandă tuturor consumatorilor să fie informați corect și precis despre produsele și serviciile pe care le achiziționează.

Informaţiile cu privire la produsele alimentare nu trebuie să inducă în eroare. Operatorii din businessul alimentar nu pot modifica informaţiile care însoţesc un produs alimentar dacă o astfel de modificare ar induce în eroare consumatorul final sau ar reduce în orice alt mod nivelul de protecţie a consumatorului şi posibilităţile acestuia de a alege în cunoştinţă de cauză, explică Viorel Pîrvan, jurist în cadrul Centrului de Asistență a Consumatorilor Centru.

Se interzice acțiunile comerciale incorecte, adică acele acțiuni care denaturează sau este susceptibilă să denatureze, în mod esenţial, comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează. Practicile comerciale incorecte sunt, în special, cele înşelătoare – adică conţine informaţii false sau, în orice alt fel, inclusiv prin prezentarea generală, induce sau poate induce în eroare consumatorul mediu şi, în orice situaţie, determină sau este susceptibilă să determine consumatorul să ia o decizie de tranzacţionare pe care nu ar fi luat-o în altă situaţie, mai adaugă Viorel Pîrvan.

Potrivit Codului Contravențional, utilizarea de către comerciant a practicilor comerciale incorecte (înşelătoare şi/sau agresive) care denaturează sau sunt susceptibile să denatureze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajung sau căruia li se adresează ori al membrului mediu al unui grup, în cazul când practicile comerciale sunt adresate unui anumit grup de consumatori, se sancţionează cu amendă de la 30 la 60 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 60 la 120 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.