Crenvurştii au preţ relativ mic şi sunt şi gustoşi. Ne păcăleşte şi plăcuţa din galantar: crenvurşti din carne de porc sau din piept de pui. Dacă citiţi atent ce scrie pe etichetă, o să descoperiţi un conţinut de carne de maximum 40 la sută. Restul este slănină, amidon, multe chimicale şi sare. Tocmai de aceea, spun medicii nutriţionişti, crenvurştii nu sunt varianta corectă de mic dejun pentru copilul dumneavostră.

Teoretic, crenvurştii ar trebui să conţină carne de calitate. Cu un pic de muştar şi o chiflă, în 5 minute am putea avea micul dejun sau cina pe masă. Copiii sunt primii care îi preferă, mai ales că producătorii au conceput variante speciale pentru ei. „Crenvurştii se află în topul preferinţelor celor mici. Mai mult decât atât sunt chiar cazuri când sunt printre primele alimente incluse în alimentaţia diversificată a sugarului. Acest lucru nu este doar greşit, este şi periculos”, spune Liana Conţiu, nutriţionist– dietetician, specialist în Nutriţie Clinică şi Comunitară. Ce îi face periculoşi pentru sănătate Crenvurştii sunt tocătură din resturi de carne, tendoane, şoric, slănină, cu totul, până la 40 la sută grăsime, la care se pune şi carne dezosată mecanic sau carne MDM, o tocătură din resturi precum tendoanele. Grăsimea din crenvurşti ne îngraşă şi creşte nivelul colesterolului. Crenvurştii mai conţin şi nitrit dar şi nitratul de sodiu, E250 şi E251, care împiedică dezvoltarea bacilului botulinic şi dau mezelurilor o culoare rozalie, apetisantă. Totodată, conţin şi monoglutamat de sodiu, sau E621, substanţă care face mâncarea gustoasă. “Deşi par dietetici, crenvurştii au o calitate îndoielică şi sunt bogaţi în grăsimi şi aditivi. Alături de cârnaţi, salamuri, diferite tipuri de suncă îi găsim aproape zilnic în meniul copiilor, fie la gradiniţe, şcoli, fie la mesele de acasă. Pe lângă restul aditivilor periculoşi au şi adaos mare de sodium, deloc bun pentru sănătate”, mai spune medicul nutriţionist. „Consider că mezelurile ar trebui excluse total mai ales din alimentaţia copiilor pentru că le pun în pericol sănătatea şi procesul de creştere“, adaugă medicul. Şi totuşi, ce punem în farfurie? “Ideea este să urmărim consumul de alimente care ne aduc beneficii sănătăţii (vitamine, minerale, etc.) nu alimente fără nici o calitate nutriţională, care nu doar că nu aduc nici un beneficiu, dar ne şi fac rău”, ne sfătuieşte Liana Conţiu. Există variante de mezeluri mai puţin nocive, dar acestea sunt mai scumpe. Sau mai avem varianta în care mezelurile se pregătesc în casă. “Dacă ne place atât de mult ideea de mezel putem încerca să ni le facem noi acasă din carne proaspată, de bună calitate, adaugând doar condimente. Sau putem încerca diferite tipuri de ruladă de carne coaptă în cuptor”, mai spune medicul nutriţionist. Tot medicii spun că în România 6 din 10 români mor din cauza bolilor cardiovasculare. Iar carnea procesată, printre care şi preferaţii românilor, crenvurştii, conţin sare, dar şi acei nitriţi şi nitraţi, substanţe extrem de dăunătoare pentru inimă.

 

Sursa: adevarul.ro