Aceste trei întrebări au fost discutate la seminarul de informare privind drepturile consumatorului şi promovarea siguranţei alimentare din cadrul proiectului “Sporirea securităţii alimentare a consumatorilor din regiunea de nord”, implementat de către Clinica Juridică Universitară din Bălţi, realizarea căruia se datorează suportului Fundației Est-Europene în cadrul proiectului ”Armonizarea politicilor în domeniul sanitar ale Republicii Moldova și Georgiei cu cele din Uniunea Europeană” finanțat de Uniunea Europeană, şi cofinanţat de către Guvernul Suediei prin intermediul Agenției Suedeze pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională (SIDA) și de către Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei.

Discuţiile au avut loc în data de 21 mai 2015 în incinta Centrului de Resurse pentru Tineret „DACIA” din or. Soroca şi au întrunit 40 de tineri locuitori ai raionul Soroca.

            Voluntarii Grib Sergiu, Vidraşcu Ciprian împreună cu reprezentaţii Clinicii Juridice Universitare au discutat cu tinerii din oraşul Soroca de la diferite instituţii de învățământ despre:

  • drepturile pe care le au în calitate de consumatori
  • obligaţiile agenţilor economici precum şi
  • acţiunile propriu-zise care pot fi întreprinse de către consumatori pentru a-şi apăra drepturile.

Au fost atent şi explicit prezentate toate modalităţile de prezentare/depunere a reclamaţiilor şi a pretenţiilor consumatorilor. Un accent deosebit a fost pus pe informarea tinerilor despre posibilitatea de a depune petiţiile online la pagina web www.alegesanatos.md şi adresarea personală către Centrul de Asistenţă a Consumatorilor Nord (CAS Bălţi).

            Tinerii s-au dovedit extrem de activi şi au interacţionat constructiv cu reprezentaţii organizaţiei. Astfel, întrebările care au fost adresate şi ulterior chiar şi dezbătute sunt: ”Care este efectul depunerii reclamaţiilor în Registrul de Reclamaţii asupra agentului economic?”, „Ce sancţiuni sunt prevăzute pentru agenţii economici care comercializează alcool şi ţigări minorilor?”, „Unde/către cine pot fi adresate plângerile în cazul produselor cu termenul de valabilitate expirat?”, „Pot minorii depune reclamaţii în Registrul de reclamaţii la procurarea unui produs necalitativ sau necorespunzător?”.

În continuarea activităţilor de promovare a securităţii alimentare echipa Clinicii Juridice a vizitat un agent economic local de comercializare a produselor alimentare, inclusiv şi a celor fabricare şi expuse pentru consum. Scopul acestei vizite a fost identificarea de cazuri de încălcare a legislaţiei consumeriste. La identificarea cazurilor de necorespundere a produsului  (termen de valabilitate expirat, temperatură necorespunzătoare păstrării unui anumit tip de produs alimentar şi a ambalajului intact) a fost atenţionat vânzătorul, care la solicitările voluntarilor a remediat situaţia.