După ce un consumator din orașul Rezina a observat că data limită de consum pe un produs lactat a fost modificată intenționat, Centrul de Asistență a Consumatorilor din regiunea Centru a adresat o sesizare pe 20 septembrie curent către ANSA pentru investigarea acestui caz.

Rezina1

Astfel, la cumpărarea brânzei calcinate pentru juniori, consumatorul a observat că sub data limită de consum indicată – 29.09.2019 era marcată altă dată limită de consum, cea inițială – 22.08.2019. Data limită de consum este limita de timp, prin care producătorul declară că produsul poate fi consumat, iar în cazul depășirii acestei limite, consumul produsului reprezintă un pericol pentru sănătate. Această limită depinde nu doar de regulile pe care trebuie să le respecte vânzătorul, ci şi de regulile de depozitare pe care trebuie să le asigure consumatorul la domiciliu.

Informaţiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să inducă în eroare, în special în ceea ce priveşte data la care expiră un produs, iar operatorii din businessul alimentar nu pot modifica informaţiile care însoţesc un produs alimentar dacă o astfel de modificare ar induce în eroare consumatorul final sau ar reduce în orice alt mod nivelul de protecţie a consumatorului şi posibilităţile acestuia de a alege în cunoştinţă de cauză”, explică Viorel Pîrvan, jurist în cadrul Centrului de Asistență a Consumatorilor Centru.

Modificarea termenului la care expiră produsul cu 38 de zile reprezintă o practică comercială înșelătoare, deoarece conţine informaţii false care induce în eroare consumatorul şi-l determină să ia o decizie de tranzacţionare pe care nu ar fi luat-o în altă situaţie. Potrivit Codului contravențional, acțiunea se sancționează cu amendă de la 1 500 la 3 000 de lei aplicată persoanei cu funcţie de răspundere sau cu amendă de la 3 000 la 6 000 de lei aplicată persoanei juridice.

Centrul de Asistență a Consumatorilor din regiunea Centru le recomandă tuturor consumatorilor să fie atenți la informațiile care însoţesc un produs alimentar. În cazul observării unor modificări pe etichetă sau ambalaj, specialiștii din cadrul Centrului vin cu următoarele recomandări:

  • să nu achiziționați produse dacă aveți îndoieli în ceea ce priveşte calitatea şi corectitudinea informațiilor despre produs;
  • să solicitați ca acest produs să fie retras din comercializare de către agentul economic;
  • să solicitați Registrul de Reclamații și să indicați aceste fapte în el;
  • să depuneți o reclamație la Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, fie la Centrele de Asistență a Consumatorilor din cadrul inițiativei „Alege sănătos”.