Sursa: http://ziarulnational.md/

Descoperă care sunt factorii de risc pentru afecţiunile cardiovasculare şi cum poţi să-i controlezi, astfel încât organismul tău să nu aibă de suferit!

Bolile de inima reprezintă principala cauză de mortalitate la nivel mondial. Potrivit eva.ro, în România, aproximativ 150000 de persoane mor anual din cauza bolior cardiovasculare. Prof. Dr. Dan Gaiţă, preşedintele Fundaţiei Române a Inimii, spune că această cifră reprezintă circa 60% din totalul deceselor înregistrate.

Principalii factori care cresc riscul de a face boli de inima sunt: hipertensiunea arterială, colesterolul mărit, obezitatea, diabetul zaharat, fumatul şi sedentarismul.

Prin urmare, cel mai important lucru pentru a preveni îmbolnăvirea inimii este de a împiedica apariţia acestor afecţiuni sau de a le ţine sub control prin analize periodice, tratament recomandat de un specialist şi o dietă echilibrată.

Iată cinci paşi care te pot ajuta să-ţi fereşti inima de boli

1. Măsoară periodic tensiunea arterială!

Hipertensiunea arterială reprezintă cel mai răspândit factor de risc cardiovascular de pe glob. Până la vârsta de 50 de ani, 1 din 5 oameni are hipertensiune arterială, după vârsta de 50 de ani, 1 din 3, iar după vârsta de 65 de ani, 2 din 3.

Creșterea valorilor tensiunii arteriale are două mari efecte negative asupra organismului uman: îmbătrânirea vaselor și suprasolicitarea inimii. Cele mai importante complicaţii ale hipertensiunii arteriale sunt: insuficienţa cardiacă, angina pectorală și infarctul de miocard, accidentul vascular cerebral, insuficienţa renală.

Mergi la un consult periodic la medicul cardiolog şi respectă planul de dietă recomandat de specialist. Este important să renunţi la fumat şi să reduci consumul de sare, alcool şi alimente bogate în grăsimi.

2. Include în dietă alimente care scad colesterolul rău

Analizele de sânge periodice sunt recomandate pentru a menţine sub supraveghere nivelul colesterolului. Pe lângă tratamentul recomandat de specialist este important să acorzi atenţie alimentaţiei. O dietă săracă în grăsimi nesănătoase (în special prăjeli, patiserie, prăjituri, unt, brânzeturi grase, carne grasă) este esenţială. În schimb, include în alimentaţie grăsimile sănătoase care au rolul de a scădea colesterolul rău şi alte alimente recunoscute pentru beneficiile pe care le aduc asupra inimii.

Iată care sunt recomandările celebrului Dr. Oz: struguri negri, banane, somon, sardine, ulei de măsline, usturoi, spanac, ciocolată neagră, avocado, nuci şi seminţe crude.

Reţine! Cu cât este mai mare colesterolul rău (LDL), cu atât mai mare este şi riscul ca tu să faci o boală de inimă. De asemenea, cu cât este mai mic colesterolul bun (HDL), cu atât este mai crescut riscul de boală cardiacă.

Valorile normale ale colesterolului:

- colesterolul total = sub 200 miligrame la decilitru (mg/dl)

- colesterolul rău LDL = sub 100 miligrame la decilitru (mg/dl)

- colesterolul bun HDL = peste 60 miligrame la decilitru (mg/dl)

- trigliceridele = sub 150 miligrame la decilitru (mg/dl).

3. Menţine-te la o greutate corporală normală!

Depune eforturi serioase pentru a scăpa de surplusul de kilograme care îţi îmbolnăveşte inima. Alege alimente sănătoase, hipocalorice care te ajută să slăbeşti şi evită mesele copioase luate seara târziu. Chiar şi câteva kilograme pot să îmbunătăţească sănătatea inimii. În plus, pierderea masei adipoase din jurul abdomenului este cel mai bun lucru, deoarece are un impact semnificativ asupra inimii.

4. Testează glicemia cel puţin o dată pe an!

Din cauza stilului de viaţă, numărul celor care au glicemia peste limite creşte de la an la an, iar cei mai mulţi află că suferă de boli ale inimii în stadii mai avansate ale bolii. Tocmai de aceea specialiştii atrag atenţia cât este de importantă prevenţia şi, implicit, testarea anuală a glicemiei pentru a preveni apariţia diabetului zaharat.

5. Renunţă la fumat!

Fumatul, chiar și ocazional, mărește dramatic probabilitatea de a dezvolta o boală a inimii. Combinat cu pilule contraceptive crește foarte mult riscul de infarct în rândul femeilor, care se accentuează după vârsta de 35 de ani. Vestea bună este că, atunci când ne lăsăm de fumat, numai într-un an, riscul de afecțiuni cardiace scade considerabil.

6. Mişcarea trebuie să fie practicată cu regularitate

Mişcarea este foarte importantă şi pentru menţinerea sănătăţii inimii. Atenţie ȋnsă, nu este nevoie de sport de performanţă, ci mai degrabă de mişcare uşoară practicată cu regularitate! Fă cel puţin 30-45 de minute de activitate fizică pe zi!